Ontwerp

schets

Om een ontwerp daadwerkelijk te kunnen realiseren zijn technische tekeningen noodzakelijk. Er is een concept bedacht welke weer is gegeven in figuur 1 en 2. Dit concept wijkt af van het idee te vinden onder ontwerpen, concepten. Bij het doorrekenen van de afmetingen voor het gekozen concept (concept 1) is namelijk gebleken dat de vluchtwagen langer werd dan toegestaan. Dit komt omdat de crank zich tussen de wielen zou moeten bevinden en het voorwiel tevens over ruimte moest beschikken om te kunnen draaien (voor het sturen). Daarnaast werd met dit concept (concept 1) de verbinding tussen het stuur en het wiel, voor de besturing, onhandig lang. Er is een uiteindelijk gekozen voor een concept dat een middenweg voort tussen de concepten uit de morfologische kaart (ontwerpen, concepten). De belangrijkste eigenschap van dit nieuwe concept (concept 3, figuur 1 en 2), is dat de crank zich boven het voorwiel bevindt wat de vluchtwagen korter maakt en ervoor zorgt dat het voorwiel tijdens het sturen niet in de knel komt met de benen, voeten of de crank.

Figuur 1: Concept 3, zonder de zitting.

Figuur 2: Zijaanzicht van het nieuwe concept, concept 3.

MAATTEKENING

Om de daadwerkelijke maten te achterhalen zijn de gewenste posities op schaal getekend (as voor- en achterwiel en de zitting). Hierbij zijn de hoofdmaten (construeren III, hoofdmaten) in de tekening opgenomen en met behulp van een passer de verschillende posities bepaald. Dit levert uiteindelijk het proces (figuur 3) en de schets op te zien in figuur 4. Deze tekeningen vormen de basis voor de tekeningen in SolidWorks die nodig zijn voor het vervaardigen.

Figuur 3: Positie bepalen aan de hand van de hoofdmaten. Blauw is de positie voor het stuur (straal tot de heup is 140 mm), rood is de positie van de crank as (straal tot de heup is 575 mm), groen is het bereik van de crank (straal van 170 mm).

Figuur 4: De vormgeving die volgt uit de positiebepaling (figuur 3) en de bijbehorende hoofdmaten. Dit vormt de basis voor de technische tekeningen. Alle maten kunnen hieruit worden afgeleid.