Veiligheid

Met betrekking tot de veiligheid van het vluchthulpmiddel, dienen er geen scherpe onderdelen aan te zitten. Waar nog meer rekening mee gehouden dient te worden, zodat het vluchthulpmiddel veilig is, zijn de volgende punten:

  • Bescherming gebruiker
  • Herkenning (aandrijving, besturing)
  • Remmen
  • Sterkte constructie
  • Vormgeving

 

Bescherming

De bescherming van de gebruiker moet ten alle tijden gewaarborgd zijn. Dit betekent dat de wagen moet beschikken over zo min mogelijk scherpe randen en punten waaraan de gebruiker zich kan verwonden. Daarnaast dient de ketting ook weggewerkt te worden. Dit wordt later beschreven. Als laatste wordt ervoor gezorgd dat er een helm bij het vluchthulpmiddel aanwezig is, om zo de gebruiker te beschermen als deze een botsing maakt of uit het hulpmiddel valt. De helm (figuur 1) beschermt de gebruiker ook voor vallend puin.

 

Figuur 1: De vluchtwagen dient gebruikt te worden in combinatie met een helm voor de veiligheid van de gebruiker.

HERKENNING

De vluchtwagen is zodanig ontworpen dat de aandrijving bekend is bij alle gebruikers. Het stuur is tevens een veelgebruikte toepassing, niet op een doorsnee fiets, maar het mechanisme is niet volledig nieuw. De manier waarop men stuurt en met hoeveel kracht dit gebeurt, is zeer belangrijk voor de veiligheid. Het vluchthulpmiddel moet gemakkelijk te besturen zijn in geval van nood. In het hoofdstuk sturen is hier rekening mee gehouden en wordt dit verder toegelicht.

 

REMMEN

Er bestaan vele soorten remmen, maar in dit project worden deze beperkt in de verschillende soorten remmen van een fiets en dan in het bijzonder de handremmen. Handremmen zijn een oplossing voor het geval de vluchtwagen niet beschik over een terugtraprem. De handremmen zorgen dan voor extra veiligheid als er snel of krachtig moet worden geremd. Er zijn een aantal soorten handremmen: trommelrem, velgrem en schijfrem. Een aantal voor- en nadelen van deze remmen worden hieronder uiteengezet (fietsersbond 2014, nederlandsersfietsen, 2015):

 

Trommelrem (figuur 1a)

Voordelen:

  • Geen slijtage van de velg.

  • Redelijke remwerking in de regen.

  • Weinig onderhoud.

  • Geen risico voor het over de kop slaan.

 

Nadelen:

  • Remwerking redelijk bij droog weer.
  • Niet geschikt voor lange afdalingen.
  • De rem is relatief zwaar.
  • Kans op het aanlopen van de remmen.
  • Moeten losgemaakt worden zodra het wiel wordt gedemonteerd.
  • Moeten af en toe gesmeerd worden (ze remmen met staal dat op staal glijdt, daar moet vet tussen).

Velgrem (figuur 1b)

Voordelen:

  • Goede remwerking bij droog weer.

  • Goedkoop.

  • Eenvoudig te monteren en te onderhouden.

  • Zitten niet aan het wiel vast, deze kan ongehinderd worden gedemonteerd.

  • Relatief licht gewicht.

  • Geschikt voor lange afdalingen (mits er wordt gezorgd dat de velg niet te heet wordt).

  • Veel ruimte voor banden en spatborden.

  • Eenvoudig te controleren of ze aanlopen.

 

Nadelen:

  • Slijtage velg (vooral met simanoblokjes, kolstop remblokjes zijn beter).

  • Remwerking in de regen is matig.

  • Vragen onderhoud om ze netjes te laten werken.

  • Bij onvoorzichtig hard remmen met de voorrem is er een risico op over de kop slaan.

 

Schijfrem (figuur 1c)

Voordelen:

  • Zeer goede remwerking onder alle weersomstandigheden.

  • Goed te doseren.

  • Geen slijtage van de velg.

 

Nadelen:

  • Lopen altijd een beetje aan.

  • Na montage zal het wiel opnieuw moeten worden gesteld.

  • Hoge slijtage van de remblokjes.

  • De remmen zijn relatief duur

  • Bij onvoorzichtig hard remmen met de voorrem is er een risico op over de kop slaan.

Figuur 1: Een visualisatie van de verschillende handremmen (a: trommelrem, b: velgrem, c: schrijfrem http://www.nederlandersfietsen.nl/fiets-onderdelen/fietsremmen/).

 

Nadat alle voor- en nadelen opgesomd zijn, kan er een rem gekozen worden. De schijfrem valt al meteen af, omdat deze duur is en als men snel remt is er een groot risico om over de kop te slaan. Er blijven dan nog twee remmen over: de trommelrem en velgrem. De trommelrem remt goed bij regen en heeft geen risico dat men over de kop slaat, bij een velgrem is dit risico wel aanwezig en deze remt minder goed bij regen. Er wordt dus gekozen voor een trommelrem.

 

Sterkte constructie

Een ander aspect dat erg belangrijk is, is dat het vluchthulpmiddel niet plotseling uit elkaar valt of dat er onderdelen tijdens de vlucht verloren raken. In het hoofdstuk materialen is er een materiaalkeuze gemaakt en is hiermee rekening gehouden.

 

VORMGEVING

Als laatste wordt er gekeken naar de afwerking van de gehele vluchtwagen. Er dienen geen scherpe randen en/of punten aan de wagen te zitten. De stoel zal daarom beschikken over afrondingen van de hoeken en een kussentje. Naast een helm voor het vallend puin, zal er gedacht moeten worden aan spatborden voor opspringend puin tijdens de vlucht. Tot slot dient er een bescherming om de ketting te komen. De ketting loopt van het voorwiel over de lengte van de vluchtwagen naar het achterwiel. Het is niet de bedoeling dat de gebruiker met zijn/haar kleren en/of ledenmaten tussen de ketting komt. Om dit te voorkomen komt er een buis om de ketting heen.