Materalisatie
materiaalonderzoek
Om te kunnen bepalen welke materialen er gebruikt worden om het vluchthulpmiddel te maken, dient er eerst een overzicht gemaakt te worden van welke materialen ervoor geschikt. Dit is gedaan door middel van een vergelijking tussen de beschikbare materialen op basis van hun voor- en nadelen.
Titanium
Voordeel: erg licht, sterk, schokabsorberend, roest niet.
Nadeel: heel duur, moeilijk te repareren en te lakken.
Staal
Voordeel: duurzaam, goedkoop, makkelijk te repareren, schokabsorberend.
Nadeel: roest relatief snel.
Aluminium
Voordeel: betaalbaar, lichter dan titanium, roest niet.
Nadeel: niet schokabsorberend, moeilijk te repareren.
Carbon
Voordeel: lichter dan aluminium, roest niet, 4x sterker dan staal, schokabsorberend.
Nadeel: duurder dan staal en aluminium, kan snel scheuren bij te veel druk, repareren van een carbon frame is erg duur of zelfs onmogelijk (wielertips, 2013).
Hieronder is nog een klein overzicht te zien tussen de verschillende mechanische eigenschappen van de materialen (tabel 1).

Tabel ##: Verhoudingen, percentages en prijzen van verschillende eigenschappen van de materialen (bikefeeling, Willemsen, 2010).
Vooral prijs is een belangrijk aspect in dit project. Dit maakt dat titanium en carbon afvallen. Dan dient er nog een keus gemaakt te worden tussen aluminium en staal. Aluminium is moeilijk te repareren en niet schokabsorberend, staal heeft het nadeel dat het snel roest. Hiervoor kan een anti-roestspray gebruikt worden. Staal is ook het goedkoopste en is makkelijk bewerkbaar. De vluchtwagen zal daarom van staal vervaardigd worden.
WERKPLAATS
HIER ZULLEN TIJDENS HET VERVAARDIGEN ENKELE FOTO'S WORDEN GEÜPLOAD VAN HET PROCES: TO BE CONTINUED...