fietsHoudingen

Een houding is vastgesteld door onder een tafel (hoogte 700 mm) te liggen en een fietsbeweging te maken. Dit maakt dat de afmetingen die uit het model zullen komen, hoogstwaarschijnlijk binnen de maximale afmetingen van het voertuig zullen vallen. In figuur 1 zijn enkele houdingsfoto’s te zien.

 

Figuur 1: Een uitgangspunt voor een fietshouding voor in het vluchtvervoersmiddel met een tafel als referentiemaat zodat het vluchtvervoersmiddel niet groter wordt dan toegestaan.

 

Het uitgangspunt is een houding die wordt aangenomen op een ligfiets. Uit de literatuur is gebleken dat een de ideale heuphoek tijdens het fietsen een verschil in uitslag geeft van 40° (Too D.., 1990).  Aan de hand van een instelbare ligfiets zijn vervolgens de kniehoeken en enkelhoeken bepaald. Tevens is te zien dan de uitslag uit de literatuur aardig overeenkomt met de ligfiets (figuur 2). Hierbij is de heuphoek gesteld als de hoek die het femur maakt met de rugleuning.

 

Figuur 2: De verschillende gewrichtshoeken in Kinovea, die tijdens het fietsen variëren. De hoofdhoek (cervicale wervels), hoe de nek op de romp staat, is constant. Deze is 140°.

 

Voor de positie van het stuur is er een aanname gemaakt dat de rechter arm bij een maximale bocht naar links volledig is geëxtendeerd, wordt er rechtdoor gereden is deze licht geflecteerd en bij een bocht naar rechts is deze verder geflecteerd. Voor de positie van het stuur is het van belang dat er bij een maximale bocht het stuur nog binnen het bereik valt. Een hoek in de schouder, elleboog en pols zullen zorgen dat het stuur dichtbij kan worden gedraaid. In figuur 3 zijn de houdingen voor de positie van het stuur weergegeven.

 

Figuur 3: De stand van de arm bij de maximale en neutrale uitslagen tijdens het sturen. De positie van het stuur wordt afgeleid aan de plaats van het handvat tijdens een maximale extensie in de arm die in lijn is met de romp (houding links in het figuur: recht arm is gestrekt, dus maximale bocht naar links).

 

In tabel 1 is te zien wat de verschillende hoeken zijn in de lichaamssegmenten t.o.v. de positieve x-as. Dit is wederom gedaan met behulp van Kinovea zoals in figuur 9 de hoeken tussen de lichaamssegmenten zijn bepaald. De romphoek is de hoek van de leuning t.o.v. de horizontaal. In tabel 2 is de range of motion van de gewrichten te zien, de voorkeurshoek tijdens het fietsen en de range of motion die tijdens het fietsen wordt uitgevoerd.

Tabel 1: Hoeken van de segmenten t.o.v. de positieve x-as in de verschillende houdingen.

Tabel 2: De houdingen die vast staan tjidens het fietsen (voorkeur) en de range of motion van de gewrichten in het algemeen (ROM1) en tijdens het fietsen (ROM2). Voorkeur voor de schouder is de neutrale positie van het stuur, gehaald uit figuur 10.

Maak jouw eigen website met JouwWeb